keskiviikko 5. toukokuuta 2010

Tuotteistamisen helmiä

Suomi on tapahtumien luvattu maa. Etelä-Suomesta en tiedä, mutta ainakin Kuopion yläpuolelta löytyy monta tapahtumaa, jossa yksinkertainen tekeminen on osattu tuotteistaa, niin että tapahtumat keräävät lähes asumattomille seuduille vuosittain tuhansia osallistujia ja katsojia. Toki Etelä-Suomestakin löytyy isoja massatapahtumia, mutta kun osallistuja- ja kävijämäärät suhteutetaan alueen väkilukuun, niin tapahtuman osallistujamäärä ei ehkä vaikuttakaan enää niin suurelta.


Sonkajärven Eukonkannon MM-kisat, Hyrynsalmen Suopotkupallon MM-kisat ja Oulun Ilmakitaran soiton MM-kisat ovat vaikuttavia tapahtumia. Kaikki niistä ovat lähteneet liikkeelle päättömästä ideasta ja kaikkien niiden synnyssä ja kasvussa on täytynyt olla mukana onnea, mutta ennen kaikkea aimo annos markkinointi- ja tuotteistamisosaamista.

Suomessa on kesäisin satoja samanlaisia juoksutapahtumia. Toivottavaa olisi, että liikunta- ja urheilusektorilla toimivat idearikkaat ihmiset ottaisivat oppia noista edellä mainituista tapahtumista ja tekisivät tulevaisuudessa entistä hullumpia tapahtumakokeiluja. Tämän kevään positiivinen tapahtumauutuus on Extreme Run Vantaalla. 15 km:n esteradan, olutteltan ja iltabileiden jälkeen on takuulla ”huono olo”, mutta mitä sitten, sillä kokemus on varmasti syvempi kuin tasapaksu puolimaraton kovalla asfaltilla. Extreme Run on lähtenyt liikkeelle niin sanotusti "isosti", mutta potentiaalia tulevaisuuden tapahtumaksi saattaa löytyä myös piskuisesta Padasjoen Nakukympistä.

Huomenna starttaan kohti Kilpisjärveä. Pitkästä aikaa pääsee pimplailemaan ja hiihtämään oikein erämaahan. Reissuun sattuu yhtä aikaa myös Vain kaksi kalaa –pilkkikisat, tuotteistamisen helmiä sekin omalla sarallaan. Täytyypä käydä katsomassa meininki ja imeä oppia urheilupuolelle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti